Loading...
 

Kultury ekspresyjne i powściągliwe

Podział na kultury ekspresyjne i powściągliwe dotyczy różnic w sposobie komunikowania obejmujących zarówno komunikację werbalną i niewerbalną. Zarówno określa to co mówimy, w jaki sposób, określając naszą ekspresyjność, ton głosu, ale również mimikę i mowę ciała, kontakt fizyczny i dystans między osobami wchodzącymi w komunikację [1]. 

Kultury ekspresyjne
Cechą charakterystyczną tej kultury jest sposób mówienia. Przedstawiciele tej kultury mówią głośno, dużo i w bardzo emocjonalnym stylu. Często sobie przerywają i wchodzą sobie w słowo. Komunikaty, które wypowiadają są niejasne, często bardzo rozbudowane w formie retorycznej [1]. Czasami ludzie nierozumiejący lokalnego języka mają wrażenie , że osoby rozmawiające ze sobą się kłócą, tymczasem jest to emocjonalna rozmowa w kulturze ekspresyjnej. Przedstawicie tej kultury bardzo mocno gestykulują i mają bogaty język ciała [2]. Wiele gestów jest w tych kulturach wyraźnie określony i bez ich znajomości bardzo trudno komunikować się skutecznie. Mieszkańcy krajów należących do kultury emocjonalnej mają skłonność do częstego dotykania się – uścisków i pocałunków na powitanie, poklepywanie jako forma okazania aprobaty czy wręcz trzymania się za ręce z przyjaciółmi. W zależności od konkretnej kultury będą wyraźne różnice w ekspresji w zależności od płci. W krajach muzułmańskich taka ekspresja jest możliwa wyłącznie między przedstawicielami tej samej płci, a w kulturach południowoeuropejskich obu płci. Dystans przestrzenny zachowywany podczas rozmowy jest niewielki około 0,5 m [3].
Ludzie utrzymują ze sobą kontakt wzrokowy. Jego intensywność będzie zależna od konkretnego miejsca, jednak wszędzie jest on oczekiwaną formą kontaktu i wyrazem szczerości i zainteresowania.

Przykład 1: Przykłady kultur ekspresyjnych


kraje basenu Morza Śródziemnego,
kraje arabskie,
kraje Ameryki Południowej


Kultury powściągliwe
Mieszkańcy krajów o kulturze powściągliwej będą wypowiadali się w zupełnie inny sposób niż mieszkańcy omówionych wcześniej kultur ekspresyjnych. Będą mówili cicho, nie będą sobie przerywali, gdyż jest to uważane za zachowanie nieuprzejme. Podobnie używanie podniesionego języka będzie uznawane za przejaw agresji. W tym typie kultury dotyk między osobami nie pozostającymi w bliskiej relacji jest stosunkowo rzadki, a dystans przestrzenny zachowywany miedzy osobami w procesie komunikacji jest większy i wynosi około 1 m [3], choć oczywiście będzie to zależało od konkretnej kultury narodowej i można tu zaobserwować pewne różnice. Intensywność kontaktu wzrokowego również będzie zależała od konkretnego przejawu kultury, ale z pewnością jest ona mniejsza niż w krajach ekspresyjnych. W kulturach Dalekiego Wschodu utrzymywanie kontaktu wzrokowego będzie mniej powszechne, natomiast w krajach Europy Północnej utrzymywanie kontaktu wzrokowego jest istotne, mimo, iż nie może być zbyt intensywne. Osoby pochodzące z kultur powściągliwych będą rzadziej gestykulowały, ich gesty będą bardziej powściągliwe, a w samej kulturze system znaków koniecznych do zrozumienia przekazu będzie bardzo ograniczony. To czy będą mówili wprost i wprost komunikowali informacje i swoje potrzeby będzie zależało, czy będą należeli do kultury wysoko czy niskokontekstowej.

Przykład 2: Przykłady kultur powściągliwych


kraje Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej,
kraje nordyckie i inne germańskie
kraje europejskie

Zadanie 1:

Treść zadania:
Wyobraź sobie, że masz zaprezentować swój Wydział na lokalnym kongresie studenckim we Włoszech. Przygotuj dwuminutowe wystąpienie. Co powiesz? W jaki sposób przygotujesz swoje wystąpienie? Nad czym będziesz pracował/a? Teraz wyobraź sobie to samo wystąpienie w Szwajcarii. Co musisz zmienić w swojej prezentacji i w sposobie wystąpienia?

Zadanie 2:

Treść zadania:
Wybierz na chybił trafił filmik na YouTubie dowolnego trenera osobistego. Początkowo wyłącz głos i przyjrzyj się tylko mowie ciała. Potem oglądnij go jeszcze raz słuchając treści. Zastanów się z jakiego typu kultury pochodzi. Co w jego wypowiedzi i mowie ciała wskazywało wg ciebie na pochodzenie z kultury ekspresyjnej lub powściągliwej.

Bibliografia

1. Gesteland, R. R.: Cross-cultural Business Behavior: A Guide for Global Management, Samfundslitteratur 2012.
2. Rosa, G., Ostrowska, I., Słupińska, K., Gracz, L.: Komunikacja międzykulturowa w biznesie, edu-Libri, Kraków–Legionowo 2018.
3. Gracz, L., Słupińska, K.: Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty, edu-Libri, Kraków 2018.

Ostatnio zmieniona Środa 13 z Styczeń, 2021 18:16:01 UTC Autor: Maria Stojkow
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.